WELKOM OP DE WITTEKATJES WEBSITE VAN DE FAMILIE MOERMAN

Dag 1.Vlucht Brussel-Wenen en Wenen-Amman.

Vertrek uit Wenen met dik twee en een half uur vertraging.(technische problemen) zodat we om 20.45u aankomen op de luchthaven van Amman.

De huurauto is een Mitsubishi Pajero, dat betekent dus een ruime auto met een grote koffer.

Cynthia heeft thuis een gps opgeladen op de iphone en die werkt zeer goed! Alhoewel er druk verkeer is en de ringweg rond Amman geen lachertje is, bereiken we Amman International Hotel probleemloos.

We maken onmiddellijk kennis met de Jordaanse rijstijl (verschilt trouwens niet met deze van de Syriërs die we 3 jaar eerder mochten ervaren).
Trek je niks aan van de wegbelijning. 3 banen houdt in dat je zeker met vijf naast elkaar kunt rijden. Rechts inhalen mag (vergeet de claxon niet) en voorrang verlenen enkel en alleen als dit wordt afgedwongen. Knipperlichten en remlichten zie je zelden...

Dag 2. Zaterdag 28 september. .Van Amman naar Arzaq

We bezoeken de citadel en dalen dan af naar het Romeins theater.

De Citadel is niet zo indrukwekkend, maar toont mooi uitzicht op de stad.

Het pronkstuk op de Citadel is de prachtige koepel van de residentie vd Omajjadische Gouverneur

Interieur van de moskee

Dit zijn de overblijvende pijlers van de Tempel van Hercules.

We dalen dan af naar het Romeins theater. Dit theater is uitgehouwen in de helling van Jbel al-Hafwa (138-161) Aan de voet van de Citadelheuvel genoten de Romeinen ooit van toneel en muziek. Er zijn 33 rijen met zitplaatsen die plaats bieden voor 6000 bezoekers. De halfronde toeschouwersruimte is verdeeld in drie horizontale rangen met zitbanken, waar 8 verticale trappen doorheen lopen. Er worden ’s zomers nog regelmatig muziek- en dansvoorstellingen gehouden.
King Hussein Moskee

We maken een wandeling naar de King Hussein Moskee; in dit deel (downtown Amman ) is het enorm druk , veel winkeltjes, groentenkramen, enz.
We drinken iets in een typisch café waar men aan de waterpijpen zit te roken en we betalen 3 dinar voor 3 cola's en een flesje water.
Daarna met een praatgrage chauffeur terug naar het hotel.

Via Sahab (gelukkig hebben we gps !!!) rijden we dan via de zuidelijke route naar Arzaq (iets meer dan 100 km). Opmerking: zelfs met een goede gps heb je nog altijd een goede wegenkaart nodig, maar dat hadden we!

Onderweg enkele "fotostops" en twee langere "toeristische" stops.

Wie denkt dat de route in dit omzeggens onbewoond steppegebied bijna verlaten is, heeft het mis!! Dit is immers de route die naar Irak en naar Saoedi Arabië leidt, en ze is vol met camions!

Langs de weg moeten we stoppen voor een kudde dromedarissen die oversteekt

Bezoek aan Qasr al-Harraneh , een groot woestijnkasteel , helemaal verlaten gelegen in de steppe..

Op een plaats die op het kruispunt tussen Damascus Jeruzalem Bagdad en Cairo ligt

Er is een gebouw waar je ticketten kunt kopen, maar de man is druk aan het werk.
Hij raadt ons aan een ticket te kopen in het volgende woestijnkasteel (het is immers toch een gezamenlijk ticket)

Quasr Al Kharanah.is een wat groot uitgevallen fort midden in het kale landschap
De buitenmuren zijn doorboord met smalle openingen voor verlichting en ventilatie

Het bestaat uit 61 kamers verdeeld over twee verdiepingen omgeven door een centrale binnenplaats

Bij het begin van de wandeling is er een Bedouïenentent : de man verkoopt ansichtkaarten en wat prullaria .

We drinken Turkse koffie , het suddert continu op de sintels .

Er komen nog een paar plaatselijke mensen bij en we geraken algauw in gesprek. De bedouïen klaagt erover dat hij niet rijk genoeg is om een bruid te kunnen betalen.

We zien de wegwijzers naar Irak, Saoedi Arabië, Syrië,… een hele belevenis!!

Volgende stop bij Qusayr Amra : het kleine paleis (Qusayr) van Amra).

Het is klein in omvang maar zeer goed bewaard gebleven
Het is het best bekend om zijn geweldige mozaïeken en muurschilderingen die de centrale hal en de aangesloten kamers versieren.

Deze fresco's tonen een verscheidenheid van onderwerpen zoals jachttaferelen , sportieve activiteiten , mythologische afbeeldingen en astronomische voorstellingen .
Er zijn onder andere jachtscènes te zien wat nu vreemd overkomt voor een gebouw dat midden in de woestijn staat, maar aan het begin van de 8e eeuw lag dit gebouw in de bossen. Dat de islam van vroeger anders was dan die van nu blijkt wel uit de erotische scènes die ook te zien zijn en die vermoedelijk aangeven wat de kalief hier voor ontspanning zocht.

Badhuis fresco

Alle muren in dit gebouw zijn aan de binnenkant versierd met fresco's door Syrische en Arabische artiesten.

Zodiac schildering op de koepel van het caldarium
Geschilderd op de koepel in het caldarium staan tekens van de dierenriem in combinatie met afbeeldingen van de voornaamste sterrenbeelden die te vinden zijn in het noordelijk halfrond

De audientiezaal

Blote borsten en onthullende vrouwelijke vormen

Een beer die een muziekinstrument bespeelt
Opnieuw een Bedouïenentent bij het kasteelj, we kunnen het niet laten om ook daar een beetje te rusten op de lage zetels
De man maakt deze keer thee voor ons.

Rond 18u komen we aan in Azraq Lodge. De lodge is een voormalig militair ziekenhuis, aan de buitenkant heeft het wat weg van een bunker, Maar we hebben er alle nodige comfort.

We drinken er eerst een koffie op de binnenplaats en gaan om 19.30u eten. Er is weinig volk maar we krijgen toch een buffet voorgeschoteld met o.a. kip en rijst en een heel speciaal warm dessert.